مجله پیچازی

چوکر چیست؟

چوکر چیست؟

چوکر یکی از اشیاء زینتی است که در واقع نوعی گردنبند است اما نه گردنبندی آویزان بلکه گردنبندی که کاملا دور گردن سفت می‌شود.

چوکر (Choker) از نظر لفظی یک کلمه‌ی انگلیسی است به معنای خفه کننده! همین موضوع نشان می‌دهد چوکر باید گردنبندی باشد که کاملا روی گردن شما سفت شود و نه یک چیز آویز. هرچند الان به بعضی از گردنبندهای آویز چند لایه هم چوکر می‌گویند.

چوکر انواع مختلفی دارد؛ فلزی، پارچه‌ای و ترکیبی از این دو و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود. نکته‌ی جالب این است که چوکر مدل مردانه هم دارد!

در این مقاله می‌خواهیم توضیح دهیم که چوکر چیست آیا چوکر معنای بدی دارد و چطور باید یک چوکر مناسب استایل و سلیقه خود بخریم و با لباس‌های خود ست کنیم.یکی از استایل هایی که چوکر خیلی با آن ست میشود استایل گرانج است

معنی چوکر چیست ؟

یکی از سوال‌هایی که همیشه وقتی بحث از چوکر می‌شود پرسیده می‌شود این است که معنی چوکر چیست و آیا چوکر معنی بدی دارد؟ آیا استفاده از آن نشانه‌ی خاصی است؟

 اگر بخواهیم خیلی خلاصه به این سوال‌ها جواب دهیم، باید بگوییم خیر. چوکر یک وسیله‌ی تزئینی مثل گردنبند، دستبند یا کراوات است که همه‌ی افراد چه زن و چه حتی مردها می‌توانند از آن استفاده کنند. نکته‌ی جالب‌تر این است که چوکر حتی یک وسیله‌ی تزئینی جدید هم نیست و قرن‌ها سابقه دارد. در نقاشی‌های مربوط به قرن‌های گذشته در اروپا خانم‌ها با چوکرهای زیبا و مختلف دیده می‌شوند. از چوکرهای تورهای گرفته تا فلزی و پارچه‌ای و مخمل.

البته یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم این است که استفاده از چوکر در فرهنگ ما خیلی رایج نیست نه فقط در فرهنگ ما بلکه در جاهایی مثل اروپا و آمریکا هم برخی معتقدند چوکر بیش از اندازه جنسی است و کمی از حالت تزئینی فراتر می‌رود اما این فقط دیدگاه عده‌ای است و نمی‌توان آن را یک حقیقت مسلم دانست.

چوکرها همیشه جزء اصلی مد دهه‌های 80 و 90 میلادی یعنی دهه‌ی گرانج بوده‌اند ولی تاریخچه‌ چوکر داستان عمیقی دارد و انواع آن خیلی بیشتر از مدل‌هایی هست که داخل جعبه جواهر نوجوانان می‌توان پیدا کرد.

نکات خرید چوکر

مثل هر لباس یا شیء تزئینی دیگر، خریدن چوکر هم نیاز به رعایت یک سری نکات دارد که در این بخش از مقاله می‌خواهیم درباره‌ی آن، صحبت کنیم.

تناسب با لباس‌ها

اولین موضوع در خریدن چوکر این است که می‌خواهید چوکر را با کدام لباس‌هایتان و در چه مناسبتی بپوشید. طبیعی است اگر همه‌ی لباس‌های شما مدل نیمه رسمی یا کلاسیک دارند، نمی‌توانید از چوکرهای خیلی فانتزی استفاده کنید. در این جور مواقع بهتر است از چوکرهای توری یا چوکر ساده‌ی مخملی استفاده کنید.

ست کردن چوکر با رنگ لباس

موضوع دیگر رنگ لباس‌های شماست.برای چوکر اگر رنگ لباس‌های شما روشن است، انتخاب چوکر تیره ممکن است خیلی توی ذوق بزند. البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا با لباس‌های توری سفید، یک چوکر چرمی قرمز انتخاب بسیار جذابی خواهد بود، به شرطی که روبان و موبند قرمز هم داشته باشید یا بخشی از گوشواره‌های شما قرمز رنگ باشد. پس توجه به رنگبندی در انتخاب چوکر بسیار مهم است.

انتخاب چوکر مناسب گردن

 موضوع بعدی توجه به طول گردن شماست. اگر گردن کشیده و باریک دارید انتخاب چوکرهای پهن مثل چوکرهای مشکی، سفید، قرمز یا چوکرهای چرمی که روی آنها جواهراتی ظریف هم کار شده است انتخاب خیلی خوبیست. اما اگر گردنتان کوتاه است، ترجیحا از چوکرهای ریز و باریک استفاده کنید، چوکرهای مشکی ساده برای گردن‌های کوتاه انتخاب مناسبی هستند.

استایل آلترناتیو

معرفی انواع استایل آلترنیتیو

معرفی انواع گردنبند چوکر

طراحان لباس، با خلاقیتی که به خرج داده‌اند، در طول قرن‌ها انواع مختلفی از چوکرها را طراحی کرده‌اند. بسیاری از این چوکرها با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارند: چوکرهای توری، چوکر مخملی، چوکرهای ساده، چوکرهای ترکیب شده با فلز و انواع مختلفی از چوکرها اکنون در بازار در دسترس هستند. در ادامه، چند مورد از معروف‌ترین و محبوب‌ترین مدل‌های چوکر در جهان را معرفی می‌کنیم.

چوکر قلبی

چوکر قلبی در مدل‌های مختلفی وجود دارد. معروف‌ترین مدل آن مدل چرمی ساده است اما چوکر قلبی به شکل فلزی یا چرمیِ رنگی هم وجود دارد.

در تصاویر زیر چند مدل مختلف از انواع چوکر قلبی را مشاهده می‌کنید.

چوکر ماتلیدا

اگر فیلم لئون حرفه‌ای با بازی شگفت‌انگیز جان رنو را به خاطر داشته باشید حتما با شخصیت دختر کوچولوی کنجکاو فیلم نیز آشنا هستید. نام این شخصیت دختر کوچولو در فیلم، ماتیلدا بود.

اگر به یاد داشته باشید، او همیشه یک چوکر زیبا به گردن داشت. این مدل چوکرها به خاطر شخصیت ماتیلدا در این فیلم، به چوکر ماتیلدا معروف هستن.د شما می‌توانید انواع چوکر ماتیلدا را از فروشگاه ….. به طور آنلاین سفارش دهید.

چوکر اسپایکی

یکی دیگر از انواع چوکرها که البته استفاده از نا خیلی رایج نیست چوکرر اس پاییست اسپایک به معنای تیغ یا خوارزم و چوکر اسبا ینی چوکرهای خاردار یا تینا در تصاویر زیر می‌توانید نمونه‌های چوکر اس پاکی ر ببینید این مدل چوکر بیشتر با تیپ‌های مدرن دارک و متال می‌شود و مناسب همه جا هم نیستند شاید در بعضی مهمانی‌ها بشود از این مدل چوکر استفاده کرد.

تیپ گرانج دخترونه

معرفی انواع استایل گرانج دخترانه

چوکر چرمی

همونطور که گفتیم چوکر در انواع مختلفی استفاده می‌شود یکی از رایج‌ترین آنها چوکر چربیست چوکر چرمی البته انواع مختلفی دارد و در رنگ‌های متنوعی هم تولید شده است حتی در رنگ‌های صورتی آبی و قرمز این نوع چوکرها طرفداران زیادی دارد و می‌توانید انواع مختلفی از آن را به راحتی از فروشگاه آنلاین جای خالی سفارش دهید

چوکر ساتن

یکی از انواع چوکرهای زیبا که با بسیاری از لباس‌ها مخصوصا برای مجلس مخصوصا برای لباس‌های مخصوصا همراه با لباس‌های مجلسی می‌توان آن را سد کرد لباس چوکر ساتن است این مدل جوگر هم در رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شود در رنگ‌های مختلفی در دسترس است و تنوع زیادی دارد چوکرهای ساتن هم به شکل چوکر ساده و هم همراه با یک حلقه نماد یا آویز تولید می‌شوند

استایل گوتیک

معرفی انواع استایل سبک گاتیک

چوکر هولوگرامی

مخملی همانطور که از اسمش پیداست یک جوک زیبا با طرح مخملی است این نوع چوکر مثل مدل قبلی تنوع رنگی بالایی دارد و رنگ‌های مختلف قابل تهیه ست اگر می‌خواهید در مهمانی‌ها برق بزنید برق وزن چیه اگر می‌خواهید در مهمانی‌ها بدرخشید حتما باید چند مدل از چوکرهای مخملی در رنگ‌های مختلف را در کمد لباستان داشته باشید در بخش چوکری مخملی فروشگاه جای خالی می‌توانید انواع این مدل‌ها را ببینید

چوکر مردانه چیست ؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که چوکر مخصوص زنان نیست مثل گوشواره و دستبند که الان دیگر مخصوص خانم‌ها نیست چوکر هم همینطور است و مدل‌های مردانه دارد اشتباه نکنید نمی‌خواهیم دستمال گردن یا گردنبندهای فلزی را به جای چکر مردانه معرفی کنیم واقعا مدل‌های چوکری وجود دارد که مخصوص مردها طراحی شده است. می‌توانید چند نمونه گردنبند چوکر مردانه را در تصاویر زیر ببینید.

خرید چوکر

این اکسسوری برای هر قشر و سبکی تولید می‌شود به گونه‌ای که بعضی از مدل‌های آن با طلا و جواهرات گران قیمت ترئین شده‌اند و بعضی بصورت یک روبان ساده هستند.

چوکر از زمان مصر باستان توسط فراعنه و بعدها ملکه‌های انگلستان مورد توجه بود

همچنین در سال 1790 میلادی دختران نوجوان بریتانیایی برای به سخره گرفتن فرانسوی‌ها و سبک اعدامشان از چوکرهای روبان قرمز استفاده می‌کردند.

پس از دوره‌ی ویکتوریایی این گردنبند همچنان پر استفاده بود تا جایی که در دهه 70 میلادی چوکرها بیشتر توسط مردان پوشیده می‌شدند تا زنان.

تاریخچه گردنبند چوکر

خاصیت درمانی در مصر باستان

مصریان چوکر را بدلیل مد بودن آن استفاده نمی‌‌کردند بلکه معتقد بودند دارای طلسم و خواص ویژه‌ای می‌باشد که از آن‌ها محافظت می‌کند و انرژی‌های بد را دور نگه می‌دارد.

آن‌ها جواهراتی از جنس طلا و لاجورد را روی قسمت‌هایی از بدن که احساس می‌کردند نیاز به حفاظت دارد می‌گذاشتند

(مانند گردن، مچ و سر) و دلیل استفاده از طلا برای زیورآلات علاوه بر زیبایی، نماد خداوند خورشید “را” بوده که پوستی طلایی به رنگ خورشید داشته.

وسیله‌ای برای تمسخر در قرن 18 بریتانیا

در زمان انقلاب فرانسه، تظاهرات بر سر جهش قیمت نان آغاز شد، قحطی کشور را فرا گرفت و حکومت تصمیم گرفت برای تنبیه سر اعتراضگران را با تبر بزند.

در این حین بریتانیایی‌ها که از فرانسوی‌ها متنفر بودند و رویدادهای سیاسی فرانسه برایشان اهمیتی نداشت با پوشیدن چوکر روبان قرمز آن ها را به سخره می‌گرفتند.

تاریخچه چوکر

علاقه‌ی ملکه‌های انگلیسی به چوکر در دوره‌ی ویکتوریایی
چوکر و ملکه های انگلیس

الکساندرای دانمارک ملکه‌ای بود که به چوکر علاقه‌ی بسیاری داشت.

او طی سفرهای متعدد به هند با این نوع گردنبند آشنا و به سرعت در بین مردم به نام قلاده‌ی سگ “Dog Collar” شناخته شد.

ولی ملکه الکساندرا تنها بدلیل زیبایی و علاقه به الماس و جواهرات از چوکر اسفاده نمی‌کرد، بلکه او جای زخمی روی گردن داشت که از جراحی تیروئید باقی مانده بود.

الکساندرای دانمارک در رواج چوکر پیشرو نبود و صرفا این ترند را از دوره‌ی ویکتوریایی اقتباس کرده بود و ادامه داد.

خرید گردنبند زنجیری

خرید بهترین گردنبند های زنجیری دخترانه و پسرانه
خرید چوکر توسط ویکتوریایی‌های متوسط و فقیر

در دوره‌ی ویکتوریایی همه‌ی مردم توان خرید زیورآلات و جواهرات بروز را نداشتند

و به همین دلیل بانوان سنجاق سینه یا آویزی را به همراه تکه‌ای مخمل به گردن خود می‌انداختند.

حتی اگر توانایی درست کردن چوکر را نبود ایرادی نداشت چراکه بدلیل انقلاب صنعتی دوم و محبوبیت زیاد،

این نوع گردنبند به تولید انبوه رسید و با قیمت کم در دسترس مردم قرار گرفت.

تبدیل چوکر به هنر تزئینی در دهه‌ی 20

چوکر در دهه‌ی 20 به اندازه‌ای که چند دهه قبل محبوب بود، مورد توجه قرار نمی‌گرفت

ولی با توجه به مدل موی باب که بسیار در این دهه رایج بود، چوکر با موی کوتاه همنشینی زیبایی داشت و خودنمایی می‌کرد.

استفاده‌ی مردان از چوکر در دهه‌ی 70

احیا شدن چوکر در دهه‌ی 70 به دست مردان اتفاق افتاد.

ستارگان موسیقی راک مانند Mick Jagger، David Bowie و Jimi Hendrix که قبلا نیز الگوهای جنسیتی پذیرفته شده را شکسته بودند،

این بار وارد حوزه‌ی زیورآلات شده و تغییرات ایجاد کردند.

تاریخچه چوکر در دهه‌ی 90
چوکر در دهه 90
استفاده چوکر در مد و فشن دهه 90

با توجه به تجدید حیاتی که از چوکر در قرن 20 دیده شد، جوانان دهه‌ی 90 تصمیم گرفتند تا بجای استفاده از چوکرهای پیچیده، شلوغ و جواهرنشان از فرمی خشن و گرانجی استفاده کنند. چوکرهای پارچه‌ای یا مخملی به همراه آویز و قفل کوچک محبوبیت بسیاری در بین زنان داشت و به آنان حس پانک لندنی دهه‌ی 70 را القا می‌کرد. گردن عریان نشاندهنده‌ی خطر است زیرا گردن نماد نقطه‌ای حساس می‌باشد که زندگی به آن بستگی دارد. از لحاظ زیبایی شناسی خط صاف احساسی متفاوت را نسبت به خط منحنی القا می‌کند که نشانه‌ی سرکشی بوده و به پوشنده شخصیتی غلبه گر و یاغی می‌بخشد. ولی استفاده از چوکر در موقعیت‌های حساس می‌تواند بیان کننده‌ی احساس آسیب پذیر بودن فرد باشد.

چوکر ماتیلدا لئو
چوکر ماتیلدا در فیلم لئون حرفه ای

خلاصه و جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، چوکر یکی از اکسسوری‌های جذاب و لوازم زینتی بسیار زیبا برای لباس‌های شماست که نباید از آن غافل شوید. برای اینکه بتوانید جدیدترین مدل‌های چوکر را ببینید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید، بدون این که زحمت رفتن به بازار را بکشید می‌توانید از گرانج شاپ پیچازی سفارش خود را ثبت کنید و زیباترین چوکرهای دلخواه خود را با قیمت مناسب، درب منزل تحویل بگیرید. منتظر شما هستیم.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “چوکر چیست؟

  1. Tahura گفت:

    ولی میگن معنی بعدی داره 🗿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *