مجله پیچازی

استایل وینتیج چیست؟ چگونه استایل وینتیج داشته باشیم؟

استایل وینتیج

اصطلاح «استایل وینتیج» معانی زیادی دارد. این عبارت ممکن است برای برخی به معنای هر نوع لباس قدیمی باشد، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این استایل فقط به لباس‌های قدیمی، شباهت دارد. برای آشنایی با این استایل و همچنین تعریف، اهمیت و نکاتی مرتبط با آن، ما را در این مقاله از سایت پیچازی همراهی کنید.

معنی وینتیج

وینتیج نامی است که به محصولات و لباس‌های قدیمی نسبت داده می‌شود. سبکی که نام وینتیج را بر روی آن گذاشته‌اند، در واقع تقلید سلیقه‌ی مدرن از دوره‌ی کلاسیک در طراحی لباس و تولید آن است.

سبک وینتیج برای اولین بار در زمان جنگ جهانی اول مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت و مشهور شد. پس از آن، افراد مشهور به استفاده از لباس‌های قدیمی و نمایش آن‌ها در تلویزیون روی آوردند که همین امر موجوب افزایش تقاضای مردم برای جایگزینی محصولات جدید با قدیمی‌ شد.

استایل وینتیج زنانه و مردانه امروزه نیز دوباره وارد دنیای مد جهانی شده است و شاهد انواع لباس و اکسسوری‌های مرتبط با این سبک در فروشگاه‌های مشهور جهانی هستیم.

استایل وینتیج

استایل وینتیج به انگلیسی

در واقع کلمه‌ی Vintage یک استاندارد صنعتی محسوب می‌شود. از این لغت به عنوان مفهومی برای معرفی محصولات تولید شده در 20 الی 100 سال پیش استفاده می‌شود. قابل ذکر است که محصولات متعلق به بیش از 100 سال گذشته دیگر وینتیج به حساب نمی‌آیند و به آن‌ها عتیقه (Antique) می‌گویند. در زبان انگلیسی به این نوع سبک Vintage Style می‌گویند.

استایل وینتیج چیست؟

در میان انواع سبک‌ها و استایل‌های پرطرفدار امروزی، Vintage Style نیز نوعی سبک لباس پوشیدن است که امروزه مورد توجه افراد خاصی در دنیا قرار دارد. این سبک در طی جنگ جهانی اول به خاطر فشارها و محدودیت‌های آن زمان مورد توجه بانوان و آقایان قرار گرفت و موجب شد تا اکثر مردم به استفاده از لباس‌های دست دوم علاقه‌مند شوند. مردم لباس‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کردند و مجددا آن‌ها می‌پوشیدند. این روند باعث شکل‌گیری مد و استایل جدیدی در بین مردم به نام «وینتیج» شد.

البته قابل ذکر است که امروزه این استایل به معنای پوشیدن لباس‌های کهنه و قدیمی نیست، بلکه نوع و مدل لباس‌های تولید شده که مرتبط با این سبک هستند، قدیمی به نظر می‌رسند و کاملا نو هستند.

یکی از نکات مهم در استایل وینتیج این است که باید در هنگام انتخاب لباس برای این سبک، فقط یک قسمت از لباس خود را بر اساس طرح، دوخت یا پارچه‌های قدیمی انتخاب کنید و سایر لباس‌های شما باید مدرن باشند. امروزه افراد زیادی از جزئیات وینتیج مانند آستین‌های پفی یا دامن‌های پیلیسه استفاده می‌کنند.

بنابراین استایل Vintage، سبکی است که در تولید لباس‌های آن از سبک‌های قدیمی الهام گرفته می‌شود.

استایل وینتیج در ایران

اگر به استایل Vintage علاقه‌مند هستید باید بگویم که شما با این سبک لباس می‌توانید در هر جمعی از دیگران متمایز باشید. این سبک نوعی لباس است بین مدهای قدیمی و مدرن، تعادل ایجاد می‌کند. در واقع استایل Vintage در ایران بازآفرینی دوباره‌ی سبک لباس‌های قدیمی بر اساس مد و سلیقه‌ی مدرن است.

برای اینکه استایلی مرتبط با وینتیج داشته باشید لازم نیست که حتماً کل لباس‌های خود را مدل قدیمی انتخاب کنید، بلکه فقط با استفاده چیزهای کوچک‌تر مانند شال یا جواهرات قدیمی در کنار لباس‌های امروزی خود، می‌توانید به این سبک دست پیدا کنید.

استایل وینتیج

 ویژگی‌های اصلی سبک وینتیج

ویژگی‌های اصلی استایل وینتج عبارتند از:

  • استفاده از رنگ‌های گرم مانند رنگ کرم، زرد، قرمز، نارنجی و…
  • استفاده از دستمال سر، هدبند و کلاه در نوجوانان
  • استفاده از پارچه‌های ظریف و بافت‌های ریز (زیرا تعداد لایه‌های لباس در استایل وینتیج اصولا بسیار زیاد است).
  • استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و پاپیون‌دار و کیف‌های کوچک و دستی
  • استفاده از کفش‌های پاشنه تخت و دورنگ سفید مشکی برای آقایان
  • استفاده از لباس‌های گل گلی، خال‌خالی، و پارچه‌های طرح‌دار و ریزنقش
  • استفاده از لباس کوتاه، تا زیر زانو؛ (این نوع لباس رایج‌ترین سبک لباس در استایل وینتیج است).
  • استفاده از لباس‌ها و دامن‌های چین‌دار و پلیسه
  • استفاده از انواع دامن‌های کلوش و چین‌دار با قد متوسط، راسته و بلند
  • استفاده از کیف و کفش چرم در آقایان

استفاده از انواع لباس‌های سبک کلاسیک و قدیمی، اصلی‌ترین نماد استایل وینتیج در بین آقایان و بانوان است.

سبک لباس‌های محبوب در دوره‌های زمانی مختلف

استایل وینتیج مرتبط با تمامی آثار و لباس‌های دهه‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۸۰ میلادی است. بنابراین سبک لباس پوشیدن هر یک از دهه‌های این دوره را به شما معرفی خواهیم کرد:

دهه ۱۹۰۰ به لباس‌ها و دامن‌های توری، پیراهن‌های کمر باریک و تنگ، و بالاتنه یقه‌دار معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۱۰ به کت‌های بلند و تنگ زنانه و بوت‌هایی که بند توری داشتند معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۲۰ به زیرپیراهنی و لباس‌های ابریشمی زنانه با منجوق‌دوزی‌های زیبا و خیره کننده معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۳۰ به کلاه‌های زنانه بسیار بزرگ و یقه‌های خزدار معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۴۰ به شلوارهای مدل سیگاری، ژاکت‌های کشبافت پشمی و رنگی، و بالاتنه یقه بلند معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۵۰ به دامن‌های دایره‌ای و پشمالو، کت‌های چرمی و پیراهن‌های تنگ و استرچ بلند (از گردن تا سر زانو) معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۶۰ به شلوار جین پاچه گشاد، تیشرت‌های طرحدار شلوغ معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۷۰ به ترکیب شلوار جین با لباس‌های رنگ روشن، کت و شلوار ست و جوراب های ساق بلند معروف بود.

استایل وینتیج

دهه ۱۹۸۰ به رنگ‌های نئون، اِپُل لباس، بالا تنه توری یا ریش‌ریش، و ترکیب شلوار لگ با تونیک معروف بود.

استایل وینتیج

در دهه ۱۹۸۰ میلادی رنگ‌های نئونی مد بود.

استایل وینتیج پسرانه

آقایان نیز امروزه به استفاده از لباس‌های مختلفی که از سبک وینتیج پیروی می‌کنند، علاقه‌مند هستند. استایل Vintage پسرانه امروزه مورد توجه فروشگاه‌های مختلف مد و پوشاک قرار گرفته است و انواع لباس‌های مردانه و پسرانه مرتبط با این سبک را ارائه می‌دهند.

اگر علاقه‌مند به داشتن استایل Vintage پسرانه هستید، بهتر است که یکی از آیتم لباس‌های خود را متناسب با این سبک انتخاب کنید. سعی کنید لباس‌های خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که با سلیقه شخصی شما همخوانی داشته باشند. در غیر این صورت انتخاب شما بی فایده بوده و شما هرگز آن لباس را نخواهید پوشید.

استایل وینتیج

استایل وینتیج دخترانه

استایل وینتیج دخترانه طرفداران بیشتری نسبت به استایل وینتیج مردانه دارد. استفاده از پیراهن‌های کوتاه، دامن‌های پلیسه بلند و کوتاه و سایر لباس‌های مرتبط با این سبک در بین دختران جوان طرفداران بسیاری دارد. همچنین امروزه لباس‌هایی که دارای آستین‌های پفی هستند و یا در بخشی از دوختشان از سبک وینتیج پیروی شده است، مورد استقبال بانوان زیادی قرار گرفته‌اند.

استایل وینتیج

عکس استایل Vintage

در این بخش از مقاله شما را با چند عکس استایل Vintage برای آشنایی بیشتر با این مدل مد و سبک امروزی آشنا خواهیم کرد:

استایل وینتیج
استایل وینتیج

تفاوت استایل وینتیج و گرانج

مشخصه اصلی استایل گرانج ظاهر نامرتب آن است در حالی که مشخصه اصلی استایل Vintage پیروی از مد و لباس‌های قدیمی در عین حال مرتب و تمیز بودن آن است. استایل گرانج نیز امروزه در بین دختران و پسران جوان طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است.

خرید به‌روزترین لباس‌های موجود در بازار از پیچازی

فروشگاه پیچازی همواره در کنار شماست تا بهترین لباس‌های روز دنیا را متناسب با استایل‌های پرطرفدار روز دنیا از جمله استایل وینتیج، استایل کژوال، استایل گرانج و… به شما عزیزان ارائه دهد. برای خرید اکسسوری گرانج، خرید چوکر، خرید گردنبند زنجیری، خرید کمربند پانچی و خرید زنجیر شلوار فقط کافی است که از محصولات ما در سایت دیدن نمایید و بعد از ثبت سفارش محصول خود را درب منزل با بالاترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *