مد و فشن

استایل گرانج چیست؟

استایل گرانج

استایلی که این روزها خیلی رایج شده و طرفدار پیدا کرده، استایل گرانج و تیپ‌های شبیه اونه. این استایل تو دهه 90 میلادی استفاده می‌شد و حالا بعد از چند دهه، دوباره به دنیای مد برگشته و محبوب شده. تو این استایل که اون رو راحت‌ترین استایل دنیا می‌شناسن، هر نوع لباسی رو میشه با هم ست کرد اما طبق یک سری قواعد. این قواعد باعث می‌شن استایل شما با بقیه استایل‌ها فرق کنه و لباس‌های خاص با هم ست بشن. برای دونستن قواعد این استایل، مقاله رو تا آخر بخونید که جامع‌ترین مطلب رو برای شما آماده کردیم.

استایل گرانج چیست و از چه زمانی رایج شد؟

استایل گرانج (به انگلیسی Grunge style) گفته می‌شه که تو دهه 1990 آروم آروم پدید اومد و تو شهر واشنگتن آمریکا رایج شد‌. دلیل به وجود اومدن تیپ گرانج این بود که تو اون دوره مردم با مشکل مالی دست و پنجه نرم می‌کردن و نمی‌تونستن مدام لباس‌های گرون و مطابق مد بخرن.

بعد چند گروه موسیقی راک مثل نیروانا و پرل جم شروع به استفاده از این استایل کردن. این گروه‌ها که بین مردم محبوب بودن باعث شدن استایل‌شون هم مورد استقبال مردم قرار بگیره. کسایی که اول از همه شروع به استفاده از تیپ گرانج کردن نوازنده‌هایی مثل کرت کوبین کبیر بودن :))

استایل کورت کوبین
استایل گررانج کورت کوبین grunge fashion kurt cobain

اون‌ها پیروی از این استایل به شکل خشن و بدون دقت انجام دادن که برعکس تصور، مورد استقبال خیلی‌ها قرار گرفت. نوازنده‌ها برای داشتن این نوع استایل فقط لباس‌هایی که ارزون بودن و طبقه کارگر می‌تونست تهیه کنه، می‌پوشیدن. مثلا پوشیدن لباس ساده چهارخونه با شلوار جین پاره که یکی از استایل‌های گرانج بود.

شاید جالب باشه بدونید که پوشیدن این نوع لباس‌ها تو دهه 1980 برای شکل دادن به یک حرکت اعتراضی در برابر افراط بود. اما طراح‌های لباس سریع از اون استفاده و با بال و پر دادن به اون، استایل خاصی به اسم گرانج رو پدید آوردن.

تیپ گرانج چه طور استایلی است؟

استایل گرانج چطور استایلیه؟
انواع استایل گرانج دخترانه

تیپ گرانج رو می‌شه روش لباس پوشیدن به شکل افراد طبقه کارگر و فقیر دونست. استفاده از لباس‌ها تو این استایل قواعدی داره که اگه اون‌ها رو رعایت کنین، به یک دنبال کننده گرانج حرفه‌ای تبدیل می‌شین.

پوشیدن لباس چند لایه و شلخته

همون‌طور که گفتیم اساس این استایل پوشیدن لباس‌های ساده و کارگری هست. پس برای اینکه ظاهرتون این‌طور به نظر برسه نباید لباس‌های مرتب بپوشید. لباس باید چروک باشه و اون رو بدون اتو کشیدن تن کنید.

دقت کنید پوشیدن چند لایه لباس، یکی دیکه از نکته‌های اصلی تو این استایله. مثلا می‌تونید هم سوئیشرت و هم بارانی بپوشید و با هم دیگه ست کنید.

استایل چند لایه گرانج
فشن شو گوچی سال 2020 الهام گرفته شده از این سبک

آیتم‌های لباس در استایل گرانج جنسیت ندارن

تو این استایل به عنوان خانم یا آقا می‌تونید هر نوع لباسی رو بپوشید. گرانج پسرانه و دخترونه می‌تونن به سلیقه هر آدم متفاوت باشن و قاعده‌ای برای اون وجود نداره. لباس تنگی که متناسب با اندام فرد باشه یا برجستگی‌های بدن و انحنای اون رو نشون بده تو این استایل جا نداره. چون لباس‌های ساده و راحت مد نظر هستن.

پوشیدن لباس‌های اور سایز با رنگ خنثی

لباس اورسایز گرانج
استایل اورسایز گرانج

کسایی که دوست دارن این استایل رو دنبال کنن باید لباس‌های اور سایز بپوشن. مثلا هر لباسی که می‌خرید باید 2 تا 4 سایز بزرگ‌تر از سایز اصلی خودتون باشه. برای خرید لباس، بیشتر از رنگ‌های خنثی استفاده کنید، ولی اکسسوری‌هایی که می‌خرید باید رنگ شاد یا جیغ داشته باشن.

انتخاب کفش ساده

کفش و بوت گرانج
کفش و بوت که با تیپ گرانج ست میشه کرد

ساده و راحت بودن هم تو انتخاب کفش گرانچ خیلی مهمه. برای نمونه کفش‌های مدل کتانی و اسکینر یا حتی نظامی می‌تونن گزینه خوبی برای استایل شما باشن. کلا کفش‌های تجملاتی و استایلیش تو استایل گرانج به کار نمیرن.

لباس متناسب با استایل گرانج

اگه علاقه‌مند به دنبال کردن این استایل هستین می‌تونید از لباس‌هایی مثل پیراهن فلانل، دکتر مارتن، ژاکت کشدار، لباس با لایه‌های سنگین، جین زاپ‌دار و سایه بولد استفاده کنید. بیشتر تیشرت‌هایی که تو تیپ گرانج استفاده می‌شن گشادن و یک تصویر یا نوشته روی اون‌ها وجود داره. شلوار فاق بلند و مام استایل با این نوع لباس‌ها استایل گرانج رو می‌سازن.

لباس گرانج
لباس مناسب تیپ گرانج

اکسسوری متناسب با استایل گرانج

اکسسوری گرانج
اکسسوری هایی سبک گرانج

چند نوع اکسسوری وجود دارن که تو تیپ گرانج استفاده می‌شن. مثلا جوراب‌های رنگی با لباس‌های ساده ظاهر جذابی پیدا می‌کنن. گوشواره‌های جلیقه‌ای، کلاه بافت، کمربند ساده از جنس چرم،چوکر،زنجیر شلوار و گردنبند‌های ساده از اکسسوری‌های دیگه هستن.

آرایش و مدل مو تو استایل گرانج

آرایش و رنگ موی گرانج
آرایش و رنگ مو در استایل و تیپ گرانج

دو نوع آرایش متفاوت تو این استایل وجود داره. یکی از اون‌ها آرایشی هست که شما رو جسور و در عین حال ملایم نشون بده. نوع دیگه آرایش باید باعث بشه دیگران شما رو به شکل آدم کاملا افتاده و آرام ببینن. رنگ رژ تو این مدل از آرایش می‌تونه شکلاتی، قرمز یا شرابی باشه، رنگ مو هم همینطور.

استایل گرانج تابستانی

استایل گرانج تابستانی
استایل گرانج مناسب تابستان

استایل گرانج در ایران هم خیلی طرفدار پیدا کرده؛ به خصوص خانم‌ها که از استایل گرانج خوششون می‌یاد و دوست دارن دنبال کننده اون باشن. اما تغییر زیاد توی لباس‌ها و استایل مورد پسند خیلی از طرفدارها نیست. همچنین پوشیدن چند لایه لباس تو فصل تابستون خیلی آزاردهنده هست. برای همین استایل گرانج ملایم رایج شد که یک جورایی گرانج قدیمی رو امروزی‌تر کرده. پوشیدن شلوار جین زاپ دار و لباس‌های چهارخونه و ساده تو گرانچ ملایم به خصوص تو استایل گرانج تابستانی رایجه.

استایل زیبا با گرانج

با اینکه قبلا استایل گرانج ظاهری شلخته و خشن به آدم می‌داد، اما امروزه بعضی‌ها تلاش می‌کنن هم این نوع استایل رو دنبال کنن و هم ظاهر خاص و زیبا داشته باشن. اگه شما هم دوست دارید این طور استایلی داشته باشید که زیبایی و خشونت رو با هم مخلوط کرده، می‌تونید دامن رو با تشرت اور سایز به پوشش خودتون اضافه کنید.

استایل گرانج شیک
استایل گرانج شیک

استفاده از لباس اسکیت بازی که رنگ‌های تیره داشته باشه، لباس‌های بلند با کیف چهارخونه، شلوار کوتاه با چکمه، کوله پشتی کوچیک و کت جین اور سایز پیشنهاد خیلی جذابی برای داشتن استایل گرانج زیبا هست.

چگونه استایل گرانج داشته باشیم؟

گرانج چیست؟ گرانج استالی است که بر اساس موسیقی همین سبک شکل گرفته. این استایل راحت، dirty و پر از پارچه های پیچازی و تارتانه (رجوع شود به مطلب برند پیچازی). استایل گرانج اولین بار در بندر سیاتل (ایالت واشنگتن) در اواخر دههی  80و اوایل  90میلادی ظهور کرد. زمانی که گروههایی مثل  Nirvana ،Alice in Chainsو  Pearl Jam تازه کارهایی بودند که داشتن تغییرات بزرگی در دنیای موسیقی ایجاد میکردند. برای داشتن  همچین تیپ و سبک یا باید به تاناکورای خودمون سر بزنید یا به پیچازی، یکم به لباسایی که خریدید صدمه و  وارد کنید (پاره پاره ش کنید|:) تا به استایل گرانج و ظاهر بی اهمیتی که مورد نظرتونه برسید. یا میتونید از پیچازی کمک بگیرید و سراغ لباس دست دوم نرید. 🙂 در زیر ما چند روش رو بهتون میگیم که میتونید با اون تیپ گرانج مخصوص خودتون رو بزنید

لباس گرانج

لباس گرانج به انواع پیراهن ، شلوار، دامن گفته میشه که به درد این سبک و تیپ میخوره ما در زیر شمارو راهنمایی میکنیم که بهتر بتونید تیپ بزنید و لباس گرانج بپوشید.

استایل نامرتب

گرانج با ظاهر بهم ریخته تعریف میشه که با استایل پانک و لباسهای طبقه ی کارگر ترکیب شده. اگر میخواید گرانج طور لباس بپوشید میتونید با وسایل ساده شروع به ست کردن کنید همچنین میتونید به لباس پوشیدن آدمایی مثل Eddie ،Courtney Love ،Kurt Cobain، Vedderو…  دقت کنید.

لباس دست دوم (تاناکورا)

هدف این استایل آلترناتیو پوشیدن لباسهای ارزونه به طوری که نشون بدید به لباسهاتون بی اهمیت هستید. یعنی لباسی که انتخاب میکنید گشاد، کمی کهنه و تیره باشه که از فروشگاه های لباس تاناکورا میشه به راحتی پیدا کرد البته همه با این سبک لباس حال نمیکنند، بهترین راه استفاده از لباس های قدیمی خودتون تو خونه است 🙂

پارچه ی چهارخونه

یکی از اساسی ترین موارد هر کمد گرانجی پیراهن های چهارخونه هستند. چهارخونه ها  که درکل ارزان قیمتن در دهه ی  90میلادی به عنوان پادشاهان استایل گرانج به رسمیت شناخته شدند. دنبال یه پیراهن چهارخونه با رنگهای خنثی و محو باشید. هم دخترا و هم پسرا میتونن یه چهارخونهی اورسایز رو روی تیشرت یا پیراهن آستین بلند بپوشن. برای مثال دخترا میتونن پیراهن چهارخونه ی گشاد، تیشرت مشکی، دامن کوتاه عروسکی و بوتهای بزرگ دکتر مارتنز (Dr. Martens) رو باهم ست کنن تا به استایل مورد نظرشون برسن.

شلوار جین زاپ دار

شلوار جین های پاره و زاپ دار بخش مهمی از این سبک هستند ولی بدونید جینی که خریداری میکنید اصلا به خوبی جینی که خودتون زاپ دارش کردید نیست. مدلای شلوار دیگهای که میتونید مد نظر داشته باشید جینهایی هستند که بور شدن(کم رنگ شدند)، گشادتونن و یا با وایتکس دیزاین شدند. همچنین برای مهمانی یا فصلهای گرم میتونید از شورتکهای جین(شلوارک) زاپ دار استفاده کنید.

نمایش دادن گروه پانک مورد علاقتون

گرانج از ازدواج بین پانک و لباسهای طبقهی کارگر شکل گرفت به همین دلیل یکی دیگه از بخشهای استایل گرانج، پوشیدن تیشرت گروه ،Alice in Chains ،Pearl Jam ،Nirvana موسیقی راک مورد علاقتون هستش. مثل … وHole ،PAW ،Sound Garden ،Mudhoney

نکته: اگر میخواید یه گروه موسیقی رو به عنوان گروه مورد علاقتون به دوستاتون معرفی کنید و به استایل گرانج لباس بپوشید، باید به این سبک موسیقی گوش کنید و طرفدارشون باشید!

 لباس پوشیدن لایه لایه

همونطور که گفته شد هدف گرانج بی اهمیتی و راحتیه. پس یک راه مؤثر پوشیدن چند لباس روی همدیگه است. شما میتونید به ترتیب پیراهن آستین بلند، تیشرت و یک پیراهن چهارخونه ی گشاد رو باهم بپوشید و نکتهای هم اینجاست که لازم نیست باهم ست باشند 🙂

کفش مناسب استایل گرانج

کفش و اکسسوری شامل انواع بوت، کتونی ساقدار، جوراب، گردنبند و سایر اکسسوری ها که میتونید با پوشیدن اونا بیشتر به تیپ و استایل گرانج نزدیک بشید.

 بوت مخصوصا دکتر مارتن

گرانجرها عمدتا از بوت ها و کتونی های بند دار خوششون میاد و ترجیح میدن کفشاشون خش دار باشه. مثلا اگر بتونید یک جفت دکتر مارتنز دست دو برای خودتون جور کنید قسمت بیشتر کار انجام شده (نوش یا گرونه یا فیک)

کفش ساقدار

مورد بعدی پوشیدن کتونیهای ساق بلند مثل کانورس و یا نمونه های شبیه به اونه که ارزون تر هستند کتونی های ونس رو هم فراموش نکنید که خیلی با این استایل جور میشه

جوراب ساق بلند یا جوراب شلواری سوراخ

این جورابها قطعا گرمتون نمیکنن ولی استایل شمارو کامل میکنن و میتونید اونارو با دامن کوتاه عروسکی، بوتهای بزرگ قدیمی و رژ قرمز ست کنید. البته این مورد فقط مخصوص تیپ گرانج دخترونه است

کلاه

خیلی پیش نمیاد که گرانجرها از کلاه استفاده کنن ولی کلاه بافتنی بینی مورد توجه اونا قرار گرفته. البته پیشنهاد میشه از رنگهای جیغ این کلاه استفاده نکنید اگر حوصلهی کلاه بینی نداشتید از یک باندانای رنگ پریده برای دور سر، گردن، موها و یا هرجای دیگه استفاده کنید.

اکسسوری

اگر تمایل به استفاده از اکسسوری دارید میتونید دستبند چرم ساده، گوشوارهه ای به دور از زرق و برق و یا چوکرهایی که جواهر نشان نیستن و تزئینات کمی دارن خریداری کنید. تتو چوکرها هم گزینه ی خوبی میتونن باشن ولی الان دیگه دوره شون گذشته

استایل گرانج: مدل مو و آرایش

مدل مو و آرایش هم تو تیپ گرانج خیلی مهمه، البته آرایش هرچه ساده تر بهتر اما با موهاتون کارای عجیب هم میتونید کنید 🙂

مدل مو بهم ریخته

دقیقا مثل لباس، موھاتون ھم لازم نیست تجملاتی باشند بیشتر گرانجرھا موھای بلند و نامرتبی دارن و صرفا میذارن مو هر حالتی که میخواد داشته باشه

مدل موی بلند

اگر بخواید موهاتون راحت باشن پس میتونید بلندشون کنید و همچنین فر یا صافش نکنید. برای مثال اگر به گرانجرای دیگه دقت کنید میفهمید هم دخترا و هم پسرا موهای بلندی دارن

دکلره یا رنگ

جسارت به خرج بدید و رنگهای جدید برای موهاتون انتخاب کنید یا بذارید دکلره و بلوند بمونه. وقتی هم که ریشههاتون دراومد لازم نیست سریعا دوباره رنگ بذارید، چون ریشهی دراومده خودش بخشی از استایل گرانج به حساب میاد که همون راحتی و بی اهمیتی رو نشون میده.

تمرکز روی چشمها

برای آرایش از ریمل، سایه و خط چشم مشکی استفاده کنید و وقتی کارتون تموم شد مقداری از آرایشتونو دور چشم پخش کنید. برای لب هم میتونید از رنگ قرمز تیره و زرشکی استفاده کنید.

نکته: شما گرانجر نمیشید که اطرافیانتونو تحت تأثیر قرار بدید، اکثر مواقع اینکارو میکنید که قضاوت بشید!

حرف آخر

شما در این مقاله با استایل گرانج، تاریخچه، لباس‌های مخصوص و اکسسوری‌های اون آشنا شدین. این استایل تو شهر واشنگتن آمریکا و دهه 90 پدید اومد که به مرور رواج پیدا کرد. حمایت و دنبال کردن این استایل توسط نوازنده‌ها و خواننده‌های اون دوره باعث شد مردم هم از اون خوششون بیاد.

قواعدی که این استایل برای پوشش داره شامل ساده و نامرتب بودن لباس‌ها می‌شه. همون طور که گفته شد از لباس‌هایی که رنگ‌های خنثی دارن باید تو این استایل استفاده کرد. راستی! حالا که به استایل گرانچ علاقه دارید، شاید بدتون نیاد درباره استایل گوتیک هم اطلاعاتی کسب کنید. امیدواریم از خوندن این مطلب لذت برده باشید. حتماً نظرات یا سوالاتتون رو برامون کامنت کنید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “استایل گرانج چیست؟

  1. ساشا گفت:

    سلام منظورتون از نکته آخر چیه؟
    کی دوست داره قضاوت بشه؟ و کی حق اینو داره قضاوت کنه.
    بشخصه فکر میکنم هر کس برای دل خودش و جوری که ترجیح میدع در اجتماع باشه لباس میپوشه که اکثرا هم هدف خاصی رو دنبال نمیکنه

    1. سلام ساشا عزیز
      کسایی دوست دارند قضاوت بشند که میدونند ناخودآگاه همه اگر چیزی غیر عادی ببینند در ذهنشون ممکنه قضاوت کنند و این چیز طبیعییه.
      منظور از این نکته اینه که چون سبک گرانج سبک خاصیه (البته الان بیشتر جا افتاده) خود به خود یک نگاهی را در جامعه به خودش جذب میکنه و کسی که این تیپ و میزنه بهش آگاهی داره.

      ممنون از اینکه نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید

      1. نسترن گفت:

        جالب بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *