مجله پیچازی

استایل آلترناتیو

استایل آلترناتیو

تا حالا اسم استایل آلترناتیو رو شنیدید؟ به نظرتون این استایل چطور استایلیه؟ چه دیدگاهی پشتش هست و چه زمانی پیدا شد و رشد کرد؟ اگه بخوایم خودمون رو با استایل آلترناتیو تطبیق بدیم باید چه کار بکنیم؟ همه این سوالات چیزایی هستند که توی این مقاله از مجله پیچازی می خوایم بهشون جواب بدیم پس با ما همراه باشید.

معنی استایل آلترناتیو

 آلترناتیو (Alternative) به معنای جایگزین و نوع دیگری از هر چیزه. استایل آلترناتیو (Alternative style) هم به معنای جایگزین جریان غالب هست. منظور از جریان غالب، جریان غالب فرهنگیه. همونطور که می دونید فرهنگ ابعاد مختلفی داره از جمله هنر، ادبیات، موسیقی، مد، فشن و… .

تیپ آلترناتیو
آلترناتیو فشن یا استایل امروزی Alt

آلترناتیو فشن

استایل آلترناتیو بیشتر اشاره به بخش پوشش، فشن و موسیقی داره. طرفدارای استایل آلترناتیو معمولاً ارزشها و هنجارهای حاکم بر جامعه رو قبول ندارن و با نوع لباس پوشیدن خودشون یا موسیقی‌ای که ازش طرفداری می‌کنن، این مخالفت رو ابراز می کنن.

افکار آلترناتیو

خودِ همین ابراز عقیده از راهی غیر از هنر و ادبیات یه جور هنجار شکنی و پدیده خاص و آلترناتیو حساب می شه. اگه قبلا کسی می‌خواست با هنجارهای جامعه مخالفتی بکنه اون رو در قالب ادبیات و هنر نمایش می داد اما تو استایل الترنیتیو، با سبک پوشش متفاوت و نوعی سلف اکسپرشن self expression یا ابراز خود، این کارو انجام می ده.

غیر از این موضوع، طرفداران این نوع سبک پوشش، با پوشیدن لباسهای خاص باعث می‌شن با یک نگاه تمایزشون  با مردمی که لباس عادی پوشیدن مشخص بشه و اینطوری خیلی راحت، می‌تونن همدیگرو پیدا کنن، با همدیگه یک جامعه مشترک تشکیل بدن، تفریح و سرگرمی های خاص خودشون رو داشته باشن و به عنوان یک جور خرده فرهنگ، در جامعه حضور فعال داشته باشن.

موسیقی آلترناتیو
سبک موسیقی آلترناتیو

موسیقی آلترناتیو

نکته مهمی که باید در شناخت استایل آلترناتیو بهش توجه کنید اینه که این استایل خیلی خیلی تحت تأثیر موسیقیه. تا حدی که بعضی از سبک‌های لباس پوشیدن کاملاً برگرفته از یک یا چند بند موسیقی و لباس‌های اون‌ها هستن. البته بعضی‌هاشون هم از هنرهایی مثل فیلم های خاص و انیمه های ژاپنی اومدن.

پس فلسفه و دیدگاهی که زیربنای استایل آلترناتیو هست چیزیه که تا اینجا توضیح دادیم.

استایل آلترناتیو شامل چیه؟

استایل و سبک آلترناتیو در بخش پوشش و لباس ها بیشتر شامل استایل پانک، گوتیک، گرانج (Grunge) و ایمو (Emo) می شه. البته هر استایلی که خارج از جریان پوشش های رسمی و معمولی باشه رو می شه یه نوع استایل آلترناتیو دونست مثل استایل فِیری کی (Fairy Kei) که یک استایل ژاپنی حساب می‌شه یا حتی  استایل لولیتا و کاوایی!

خیلی از کسایی که در تیک تاک فعالیت می کنن با هشتگ Alt این نوع استایل رو معرفی می‌کنن یا خودشون رو توی این استایل به نمایش می‌ذارن.

سبک های استایل آلترناتیو
سبک ها و تیپ هایی که شامل استایل آلترنیتیو میشن

غیر از این استایل‌های معروف، هر استایل و سبکی که زیرمجموعه یه استایل مطرح دیگه است و از اون جدا می‌شه رو هم می‌شه یه جور استایل آلت (Alt Style) دونست. مثلاً وقتی یه نوع استایل با تفاوت اندکی از استایل راک جدا می‌شه و سبک غالب و حاکم بر استایل راک رو تغییر می‌ده، می‌شه اون رو استایل راک آلترناتیو دونست. چون یه جورایی بر خلاف جریان اصلی این استایل حرکت کرده.

چطور طبق استایل آلترنیتیو تیپ بزنیم؟!

اگه بخواید طبق استایل آلترنیتیو تیپ بزنید باید از یکی از سبک‌هایی که توی این مجموعه جا می‌گیرن تبعیت کنید. البته اینو فراموش نکنید که سبک‌های زیرمجموعه اینقدر زیادن که تو این مقاله ما فقط به چندتا از مطرح‌ترینشون اشاره می‌کنیم.

انواع استایل آلترناتیو

در مورد خیلی از این استایل‌های زیرمجموعه قبلاً تو وبلاگ پیچازی مقاله‌های مستقل نوشتم. مثلا درباره استایل پانک و استایل گرانج مقاله اختصاصی و مجزایی داریم که اگه علاقه داشتید، حتما نگاهی بهشون بندازید. اما در مورد بقیه استایل‌ها اینجا به طور خلاصه توضیح می‌دیم. پس اگه می‌خواید تیپ آلترناتیو داشته باشید، می‌تونید از یکی از این استایل‌های تبعیت کنید:

استایل ایمو Emo

استایل ایمو Emo
لباس و اکسسوری استایل ایمو emo

این سبک برگرفته از موسیقی ایمو در وایل دهه 2000 میلادیه و ترکیبی از استایل پانک و راکه. برای لباس پوشیدن توی این سبک رنگ مشکی مهمه و می‌تونید از شلوارهای جین مشکی یا کارگو استفاده کنید. مدل مو و آرایش مخصوص این سبک هم وجود داره مثلاً موهای دو رنگ (با تمرکز بر موهای تیره) اگه همراه با لباس‌هایی مثل جین اسکینی و کمربند خاص باشه جزء استایل ایمو حساب می‌شه. در کل، این استایل شباهت زیادی با استایل صحنه داره.

متالهد (metalhead style)

استایل متال هد
استایل متال هد metalhead style

سبک متالهد یه سبک لباس پوشیدنه که برگرفته از مدل پوشش خواننده‌های موسقی متال و هوی متاله. این سبک بیشتر با کت های چرمی و مدل‌های موی خاص شناخته می‌شه. اگرچه سبک متال تو این سال‌ها خیلی تغییر کرده اما هنوز هم همون استایل قدیمی مثل لباس‌های چرمی رو حفظ کرده.

ای بوی E-boy و ای گیرل E-girl

این سبک اواخر دهه 2010 میلادی و بیشتر تو شبکه های اجتماعی مطرح شد. بعضی وقتا به طرفداران این سبک ای کیدز e-kids هم گفته می شه. این سبک در واقع سبک تکامل یافته استایل‌هایی مثل ایمو و صحنه است که با مدهای خیابونی ژاپنی مثل کازپلی و لولیتا ترکیب شده.

هیپی

استایل هیپی
هیپی استایل

هیپی‌ها دیگه اینقدر معروف هستن که دیگه همه می‌شناسنشون. سبک هیپی برگرفته از یه جنبش اجتماعی تو دهه ۶۰ میلادی بین جوان‌های آمریکایی بود که به گریز از جامعه رو آورده بودن و یه سبک لباس راحت و خاص داشتن. این سبک الآن دیگه تو همه دنیا ازجمله ایران شناخته شده است. چون این سبک هم از جریان اصلی مد و فشن تبعیت نمی‌کنه و یه جور سبک اعتراضیه می‌شه اونو جزء استایل آلترناتیو دونست.

استایل فری کی Fariy kei

استایل Fariy kei
استایل Fariy kei

این استایل ژاپنی برگرفته از کارتون‌های ژاپنی دهه ۸۰ میلادیه. مهم‌ترین چیز تو این سبک ترکیب رنگ خاصه و تقلید از کاراکترهای انیمه و مانگای دخترونه. این استایل یکی از استایل‌های فانتزی زیبا و پرطرفدار شرقیه که بیرون از ژاپن هم خیلی محبوبه.

صحنه Scene  (استایل سین)

استایل Scene
استایل Scene زیرمجموعه امو emo

این استایل رو می‌شه شاخه‌ای از استایل ایمو دونست. استایل صحنه تو دهه اول 2000 پیدا شد و به بچه‌های روی صحنه اشاره داشت. توی این سبک شلوار جین تنگ، عینک دودی و لباس‌های رنگ روشن شناخته میشه. اکستنشن مو و اکسسوریهای مختلف هم توی این سبک خیلی وجود داره.

استایل کاوایی (Kawaii)

استایل Kawaii
استایل Kawaii

کاوایی یه کلمه ژاپنیه و به معنای یه چیز زیبا و جذابه. این استایل بیشتر یه حالت کودکانه است که با سبک انیمه ترکیب می‌شه و از مانگا و نقاشی‌های خاص ژاپنی تبعیت می‌کنن. نمادهایی مثل گربه‌های عروسکی کوچیک و رنگ صورتی از مشخصه‌های این سبکه.

ریور استایل (Raver style)

استایل ریو
استایل rave

رِیوِر به کسی گفته می‌شه که خیلی اهل رفتن به مهمونی‌ّهای رقص رِیو هست! این مهمونی‌ّها معمولا در هرجایی از نایت کلاب گرفته تا خونه های خصوصی برگزار می‌شن و مهمونا به همراه دی جی می‌رقصن.

رنگ توی این استایل خیلی مهمه. استفاده از رنگ های شاد و ترکیبی. تیپ‌های خاصی مثل کراوات رنگی بدون پیراهن و روی تیشرت از ویژگی‌های این سبکه.

سینث ویو (Synthwave)

استایل Synthwave
استایل Synthwave

طرفداران این سبک بیشتر خودشون رو شبیه شخصیت‌های فیلم‌های دهه 1980 آمریکا می‌کنن. این سبک ویژگی‌های مشخصه خیلی خاصی نداره و تقریباً می‌شه گفت هر لباسی که شبیه کاراکتر این فیلم‌ها باشه، جزء‌ این استایل قرار می‌گیره.

جمع بندی و خلاصه

توی این مقاله سعی کردیم خیلی خلاصه ولی با دقت اطلاعات مهمی درباره استایل آلترناتیو بهتون بدیم. اطلاعات این مقاله از منابع مد و فشن معتبر تهیه شده اما باز هم ممکنه اونقدری که انتظارشو داشتید کامل نباشه. پس خوشحال می‌شیم نظرتون رو تو بخش کامنت‌ها بنویسید و اگه شما هم زیرمجموعه دیگه‌ای می‌شناسید که جزء الترنیتیو استایل حساب می‌شه، برای ما و بقیه خواننده‌ها بنویسید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *