مجله پیچازی

استایل پانک

استایل پانک

توی این مقاله از مجله پیچازی می خوایم سراغ یکی از محبوب ترین استایل های روز دنیا بریم استایلی که با اینکه قدمت کمی هم نداره اما همچنان طرفدارای خاص خودشو توی نوجوان ها حفظ کرده و همیشه توی هر نسل نوجوان ها اونو دوست داشتن استایلی که همین الان هم گروه های خواننده معروف کره ای آمریکایی از آن استفاده می کنند و خیلی از نوجوانان تو همه جای دنیا بهش علاقه دارم این مدل پوشش استایل پانک نام داره یه استایل  خفن و خاص که کلی هم حرف  داره و در واقع از یه جور سبک خاص برای زندگی هنر اقتصاد و در واقع جور جنبش اجتماعی نشأت گرفته اگه دوست دارید در مورد این سبک خاص و جذاب بیشتر بدونید یا که خودتون هم تیپ پانک بزنید این مقاله خلاصه و مفید رو بخونید .

استایل پانک از کجا آمده؟

تاریخچه استایل پانک
نحوه پیدایش استایل پانکی

استایل گرانج

معرفی کامل استایل گرانج

مثل خیلی از استایل های معروف و خاص دنیا این استایل هم زاده آمریکاست، آمریکای دهه ۷۰ میلادی که بیش از دو دهه است جنگ جهانی رو پشت سر گذاشته و حالا با بحران های اجتماعی و سیاسی مثل مواد مخدر، قاچاق انسان و تبعیض نژادی دست و پنجه نرم می کنه. توی همین فضای سیاسی و اجتماعی آمریکا، خرده فرهنگی به نام خرده فرهنگ پانک (Punk Subculture) شکل می گیره که مجموعه ای بوده از باورها، عقاید، آداب لباس پوشیدن، رفتار کردن، حرف زدن و حتی موسیقی خاص خودش.

معنی پانک

استایل پانک به انگلیسی می‌شه Punk style . کلمه پانک (Punk) معانی خیلی زیادی به زبان انگلیسی داره که اکثر اونها هم منفی هستن. در گذشته معمولاً به گانگستر های خرده‌پا و خلافکار پانک گفته می‌شد، همینطور به افرادی که توی زندان خیلی خوشنام نبودن!

معنی پانک punk
معنی پانک punk چیست؟

طرفداران خرده فرهنگ پانک هم یه جورایی شبیه همون گانگسترهای خلافکار خرده پا بودن که خلاف جریان اجتماعی حرکت می کردن و هنجارهای پذیرفته شده جامعه روز آمریکا رو مسخره می کردن و خیلی قبول نداشتن.

ویژگی‌های استایل پانک

همونطوری که از تاریخچه استایل پانک معلومه، ویژگی های این روش لباس پوشیدن اینکه باید خلاف آداب و رسوم همه جامعه حرکت کنید البته این قدر هم بی قاعده نیست! مثلاً یکی از ویژگی های استایل پانک دخترانه اینه که دختر ها سعی می کنن تیپ خودشون رو به پسرها نزدیک کنن ولی همزمان ظرافت زنانه رو هم حفظ کنن. برای همین تیپ های عجیب و غریبی می زنن. مثلاً لباس های رقص باله رو با پوتین می پوشن یا با تیشرت های دخترانه، شلوار نظامی تنشون می کنن یا ممکنه لباس های تیره و به سبک ماورایی بپوشن اما رنگ ناخن ها، لبها و موهاشون صورتی باشه!

ویژگی های استایل پانک
استایل پانکی چه ویژگی هایی دارد؟

 ویژگی استایل پانک اینه که باید متمایز از تیپ های معمولی باشه نه اینکه خیلی توی ذوق بزنه بلکه معلوم باشه شما حرفی برای گفتن دارید و می خواید اونو توی هنر دیزاین لباس بروز بدید و در واقع شعار ضداجتماعی خودتون رو در قالب نوع لباس پوشیدن ابراز کنید.

می‌خوام تیپ پانک بزنم چی کار کنم؟

اما اگه شما هم دوست دارید استایل پانک رو امتحان کنید و حداقل برای مدتی شده اینطوری لباس بپوشید نکته هایی که پایین بهتون میگیم میتونن کمکتون کنن. البته قبل از اینکه بگیم چطور لباس بپوشید، باید بدونید چه شاخه‌ای از استایل پانک رو انتخاب می‌کنید. می‌تونید اول بخش انواع استایل پانک(لینک به همین بخش از مقاله) از همین مقاله رو بخونید. اینم فراموش نکنید که استایل پانک پسرانه و دخترانه داره و فقط مخصوص یک جنس نیست.

نحوه زدن تیپ به سبک پانک
نحوه استایل کردن پانکی

توجه به رنگ لباس ها

یکی از مهمترین قسمتهای استایل پانک پسرانه و دخترانه اینکه رنگ لباساتون تیره باشه البته این به این معنی نیست که همه سبک های استایل پانک لباس تیره می پوشن اما واقعیت اینه که رنگ غالب لباس ها مشکی سرمه ای و تیره است.

ست کردن بی ربط ها

منظورمون این نیست که توی استایل پانک هر جور دلتون می خواد لباس پوشید اما باید ذهن خلاق داشته باشید و چیزهایی که به نظر خیلی بی ربط میان رو با همدیگه ست کنید مثلاً شلوار جین تنگ مشکی با یه دامن که ممکنه از نظر خیلیا ربطی به هم نداشته باشن! حالا یه زنجیر بهش اضافه کنید و یه تیشرت دخترانه ظریف و یک کت چرمی میخ دار. این نوع لباس پوشیدن دقیقا تو سبک پانک هست.

ایجاد تضاد

تضاد ایجاد کنید. وقتی قراره لباس تیره بپوشید، رنگ موهاتون، آرایشتون و اکسسوری که استفاده می کنید کاملا متضاد باشه مثلاً سفید و صورتی باشه یا از زنجیر نقره ای استفاده کنید یا میتونید چوکر طلایی ببندید. این تضادها تو این سبک لباس پوشیدن مزیت محسوب میشن.

نحوه ست کردن استایل پانک
ایجاد تضاد در پوشیدن لباس های پانکی

هنجارشکن و اعتراضی

چه خوشمون بیاد و چه خوشمون نیاد، یکی از فلسفه های پشت این نوع لباس پوشیدن، اعتراض به جریان قالب اجتماعیه. برای همین، نوعی از لباس پوشیدن که همراه با هنجارشکنی باشه توی این نوع سبک جا میگیره.

البته منظور این نیست یه جور لباس بپوشید که براتون دردسر درست بشه! اگه در مورد استایل پانک تو ایران بخونید، متوجه می شید که میشه این استایل رو بدون دردسر تو خیابون بپوشید اما با یه سری دقت ها و ظرافت ها.

اکسسوری های زیاد

فقط به لباس و کفش اکتفا نکنید، از اکسسوری استفاده کنید. استفاده از زنجیر، چوکر ، هارنس ، حلقه های زیاد دستبند های مختلف عینک و آویز های مختلف، سبک شمارو پانکی تر می کنه!

پیچازی

برند پیچازی و معنی پیچازی

انواع استایل پانکی

 استایل پانک دخترانه و پسرانه و در واقع خرده فرهنگ پانک شاخه های خیلی زیادی داره شاخه هایی که بعضیاشون همان ابتدا و دهه ۷۰ میلادی شکل گرفتن و بعضی هاشون هم به مرور گسترش پیدا کردن.

این خرده فرهنگ با ورود به کشورها و جوامع مختلف، شاخه هایی پیدا کردن که هرکدومشون سبک موسیقی خاص خودشون، روش لباس پوشیدن و آداب و فلسفه خودشون رو دارن. البته توضیح در مورد همه اینها تو این مقاله جا نمیشه اما چندتاشونو براتون معرفی می‌کنیم:

استایل پانک راک Punk Rock

استایل پانک راک
استای های جدید پانک راک در جهان

 شاید بشه گفت پانک راک (Punk Rock) اصلی‌ترین جریان موسیقی توی سبک پانک حساب می شه. بنیان گذاران این شاخه تو دهه هفتاد دیگه از سبک راک قالب تبعیت نکردن و خودشون با نوآوری هایی مثل سریعتر کردن سرعت پخش موسیقی، سبک جدیدی از موسیقی راک رو ایجاد کردن.

استایل فانکی

استایل فانکی
استایل یک گروه موسیقی فانکی در دهه 80

 استایل فانکی Funcky style در واقع به هر نوع پوششی گفته م یشه که غیر معمول و عجیب و غریب باشه. تو این سبک بیشتر از رنگ های خیلی متفاوت و پارچه هایی با طرح های متمایز استفاده می شه. فکر کنید یه کت بپوشید که از ۵ مدل پارچه مختلف با رنگ ها و طرح های عجیب و غریب به همدیگه دوخته شده باشه!

آنارکو پانک Anarcho-punk

استایل آنارکو پانک
استایل آنارکو پانک در دهه 80

 آنارکو پانک  سبکیه که ویژگی اعتراضی و شعارهای آنارشیستی توی اون خیلی برجسته است. فلسفه پشت این شاخه گریز از نظم اجتماعی و هرج و مرج طلبیه. طرفداران این سبک معمولا شلوار های تنگ جین مشکی، تیشرت های بند دار و پوتین های زمخت می پوشن. توی این سبک از لباس چرم استفاده نمی‌شه چون طرفداران این سبک مخالف سوءاستفاده از حیوانات و سلاخی اونها هستن.

سلتیک پانک Celtic punk

استایل سلتیک پانک
استایل سلتیک پانک بند موسیقی

 طرفداران این نوع سبک پانک معمولاً ترکیبی از سبک های دیگه‌ی خرده فرهنگ پانک هستن و نمی شه خیلی راحت اونها رو از سبک های دیگه تمایز داد. شاید بشه گفت ویژگی این سبک اینه که از لباس های ورزشی کنار لباس های دیگه‌ی سبک پانک استفاده می کنن و معمولاً موهای خیلی کوتاه دارن.

کاو پانک Cowpunk

استایل کاو پانک Cowpunk
استایل کاو پانک Cowpunk

تو این سبک معمولا لباس هایی شبیه لباس های روستایی و طبقه کارگر پوشیده می شه. لباس هایی مثل گاوچران ها، وسترن های قدیمی، شلوار جین با چکمه های کابویی، پیراهن هایی که روی بازوهاشون زائده های پارچه ای دارن و کلاه لبه دار راننده ها و کشاورزا، توی این سبک خیلی طرفدار داره.

هاردکور پانک Hardcore punk

استایل هاردکور پانک Hardcore punk
استایل هاردکور پانک Hardcore punk

بخشی از سبک پانک که اغراق بیش از حدی روی لباس ها داره و موسیقی اون هم تندتر و غیر رسمی تر از از شاخه های دیگه است. افرادی که از این سبک تبعیت می کنن مدل های لباس پیچیده تر رو می‌پسندن. 

پانک وحشتناک و deathrock

استایل پانک وحشتناک و deathrock
استایل پانک وحشتناک و deathrock

همونطوری که از اسم این سبک میشه حدس زد، تو این شاخه از استایل پانک، از اقلامی استفاده می شه که کمی ترسناک و اعجاب انگیز به نظر میرسن. چیزایی مثل جوراب ماهیگیری و آرایش های خوفناک! تیشرت هایی با طرح های ترسناک و دکمه های عجیب و غریب و نوشته های رازآلود روی تیشرت ها و لباس ها همچنین مدل موهای خیلی ویژه و چند رنگ مخصوص این شاخه است.

نتیجه گیری

 در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که پیروی از استایل پانک اونقدرا هم دشوار نیست فقط کافیه این استایل رو بشناسید و سعی کنید سبک مورد علاقه خودتون رو پیدا کنید. در جواب این سوال که چه کسانی پاک هستند خیلی راحت میشه گفت کسانی که به بخشی از فلسفه و ایدئولوژی این خرده فرهنگ باور دارند و از سبک موسیقی و لباس پوشیدن اون لذت می برن. استایل پانک در ایران هم به خوبی شناخته شده است و خیلیا شاید حتی بدون اینکه شناخت خیلی دقیقی از این سبک لباس پوشیدن داشته باشند ازش تبعیت می کنن.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اگه در مورد چیزهایی که تو این مقاله گفتیم، نظری داشتید، حتما در بخش کامنت‌ها بنویسید.

آخرین مطالب مجله پیچازی

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *